ul. Zimowa 16 (za Castoramą), Szczecin

91 40 000 05

biuro@motoexpresso.pl

Pon.-Pt.: 8:00 - 17:00, Sobota 8.00 – 14.00

Pon.-Pt.: 8:00 - 17:00, Sobota 8.00 – 14.00
Warsztat Samochodowy Szczecin 91 40 000 05
ul. Zimowa 16 (za Castoramą), Szczecin

Wymiana oleju

Wymiana oleju i filtrów

W ofercie naszego serwisu samochodowego znajduje się wymiana oleju i filtra olejowego. Jest to czynność, o której nie można zapomnieć, gdyż przepalony i zużyty olej niekorzystanie na pracę silnika. Pamiętaj o regularnej wymianie oleju w silniku. W naszym warsztacie dokonasz następujących wymian:

  • wymiana oleju w silniku
  • wymiana filtra oleju
  • wymiana filtra powietrza
  • wymiana płynu i płukanie układu hamulcowego
  • wymiana płynu chłodzącego z odpowietrzaniem
  • wymiana oleju skrzynia/most

Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Przy nowych autach należy nie dokonuje się wcześniejszej wymiany oleju niż podaje to producent.

Dodatkowe informacje dot. wymiany oleju silnikowego

Poziom oleju silnikowego najlepiej sprawdzać przy zimnym silniku lub ewentualnie 10-15 minut po jego wyłączeniu. Kontroli takiej warto dokonać raz na tydzień, dobrze jest też co jakiś czas zajrzeć pod samochód i sprawdzić czy nie ma wycieków. Oprócz sprawdzenia poziomu oleju przy pomocy bagnetu (nie może go być poniżej minimalnego oznaczenia, nie zaleca się również utrzymywania zbyt wysokiego poziomu) oceńmy kolor i zapach oleju. Jeżeli po odkręceniu korka wlewu poczujemy nieprzyjemny zapach spalenizny oznacza to, że coś jest nie w porządku. Czarny kolor oleju świadczy o tym, że ulega on spaleniu. Prawdopodobną przyczyną może być stosowanie nieodpowiedniego produktu lub poważniejsza awaria. Dobrze też jest co jakiś czas rozetrzeć trochę oleju na palcu. Jeżeli poczujemy opiłki metalu lub inne zabrudzenia to znak, że już dawno powinniśmy wymienić olej.

Olej silnikowy – czynnik smarujący w silnikach spalinowych. Podstawowymi składnikami olei silnikowych są frakcje destylacji  ropy naftowej wrzące w temperaturze 350°C – 500°C lub syntetyczne ich odpowiedniki.

Oleje silnikowe posiadają szereg dodatków polepszających ich właściwości:

  • dodatki przeciwkorozyjne – w celu zmniejszenia korozyjnego wpływu oleju na elementy silnika
  • dodatki przeciwutleniające – w celu spowolnienia procesu starzenia się oleju
  • dodatki obniżające temperaturę krzepnięcia
  • dodatki powiększające smarność
  • dodatki obniżające temperaturę pienienia się oleju

Klasyfikacje olejów

Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.

Można wyróżnić następujące klasyfikacje:

  • Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych:
    • Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)
  • Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
    • klasyfikacja według ACEA -klasyfikacja europejska
    • klasyfikacja według API – cywilna klasyfikacja amerykańska
    • klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford itp..

Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych

  • Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:
  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W,
  • 5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60.

Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:

  • maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej minusowej temperaturze
  • graniczna temperatura pompowalności
  • minimalna lepkość w temperaturze 100 °C

Klasy letnie natomiast wg.:

  • minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
  • maksymalna lepkość w temperaturze 100°C
  • minimalna lepkość w temperaturze 150°C i obciążeniu ścinającym równym 106/sec (HTHS)

W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z lepkością oleju.