ul. Zimowa 16 (za Castoramą), Szczecin

91 40 000 05

biuro@motoexpresso.pl

Pon.-Pt.: 8:00 - 17:00, Sobota 8.00 – 14.00

Pon.-Pt.: 8:00 - 17:00, Sobota 8.00 – 14.00
Warsztat Samochodowy Szczecin 91 40 000 05
ul. Zimowa 16 (za Castoramą), Szczecin

Naprawa hamulców

Wymiana klocków hamulcowych

Niektóre elementy w Twoim samochodzie wymagają częstej kontroli i ewentualnej wymiany. Taka sytuacja dotyczy właśnie klocków i tarcz hamulcowych. Należy je często sprawdzać – chodzi przecież o Twoje bezpieczeństwo!

  • wymiana klocków
  • wymiana tarcz
  • wymiana szczęk hamulcowych
  • wymiana cylinderków
  • czyszczenie klocków hamulcowych
  • czyszczenie szczęk hamulcowych

Dlaczego warto wymieniać regularnie klocki i tarcze hamulcowe?

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu (a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości). Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:

  • podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie odbywa się tylko w czasie gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny)
  • dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) – hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą. Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny)
    Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w hamulcach kół. Tłoki w hamulcach kół przednich mają większą powierzchnię większą niż tłoki w tylnych hamulcach. Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe tzn. koła każdej osi są hamowane z taką samą siłą (czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgien). Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem wspomagania zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika. W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać. Przy wyłączonym silniku nie działa wspomaganie lecz najczęściej w samochodzie osobowym kierowca nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym bez wspomagania. Wymaga to większej siły ale jest możliwe.
  • W lekkich przyczepach czasem stosuje się hamulec najazdowy wytwarzający siłę hamowania na koła przyczepy gdy przyczepa naciska na uchwyt hamulca co ma miejsce gdy samochód zwalnia.
    W przyczepach ciężkich, w pojazdach ciężarowych a także pociągach stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne. Układ hamulcowy pneumatyczny utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia następuje gdy kierowca uruchamia hamulec, który uruchamia zawór pneumatyczny zmniejszający ciśnienie w układzie co powoduje uruchomienie hamulców kół. Do podtrzymania ciśnienia w układzie hamulcowym służy pompa pneumatyczna (najczęściej napędzana silnikiem pojazdu).
  • Zaletą Hamulcowego układu pneumatycznego jest to, że po zatrzymaniu silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.
  • W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np. wskutek przerwania przewodu hamulcowego) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu. Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym a drugi pozostałymi dwoma kołami.

Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych gdy nacisk na koła tylne jest mniejszy.

Jednym z elementów układu hamowania jest pompa hamulcowa. Ma ona dwie sekcje (dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach) dla dwóch obwodów hamowania. Na pompie hamulcowej umieszczony jest pojemnik z płynem hamulcowym.

W trakcie hamowania klocki hamulcowe ścierają się. Im bardziej klocki są starte tym bardziej pozostają wysunięte tłoki w zaciskach hamulcowych. To z kolei powoduje zwiększenie pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu w zbiorniczku z płynem hamulcowym. Jest to zjawisko prawidłowe. Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku spada w miarę zużywania się klocków. Na podstawie poziomu płynu można szacować stan klocków, pod warunkiem, że płyn nie był uzupełniany. W nowych samochodach w zbiorniczku hamulcowym stosuje się czujnik poziomu cieczy. Czujnik ten uruchamia lampkę ostrzegawczą. jeśli lampka zapali się w czasie jazdy ale od czasu do czasu gaśnie to najprawdopodobniej klocki są mocno zużyte i trzeba je wymienić.

Druga możliwość to taka, że np. jakiś kawał blachy leżący na jezdni został porzucony przez koło i przerwał przewód hamulcowy. Wtedy pozostaje hamowanie jednym obwodem i zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Trzeba pamiętać, że lampka sygnalizująca niski poziom płynu jest często uruchamiana także, przez zaciągnięcie hamulca awaryjnego.
Czasem stosuje się w klockach specjalną warstwę okładziny, która wydaje głośny pisk. Warstwa ta jest umieszczona w ostatniej części okładziny. Daje to efekt taki, że zużyte klocki piszczą zanim uszkodzeniu ulegną tarcze. Ostatnim sygnałem, że trzeba wymienić klocki jest hałas wydawany przez metalowe elementy całkowicie zużytych klocków trących o tarczę.