Filtr kabinowy chroni kabinę samochodu przed szkodliwymi substancjami, takimi jak kurz, sadza, pleśń, cząstki asfaltu i inne zanieczyszczenia oraz usuwa nieprzyjemne zapachy z wnętrza pojazdu.
Głównym zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza zasysanego przez układ klimatyzacji i wentylacji. Powietrze, które dostaje się do wnętrza pojazdu pozbawione jest pyłków, dymu i kurzu. Zabezpiecza to kierowcę i pasażerów przed alergiami, nieprzyjemnym zapachem czy kurzem.
Co ile wymiana filtra kabinowego?
Częstotliwość wymiany filtra kabinowego (zwanego też niekiedy filtrem przeciwpyłowym) powinna być nie rzadsza niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. kilometrów.
Objawami zużytego filtra kabinowego są:
- nadmierne zaparowanie szyb po uruchomieniu wentylatora – spowodowane kumulowaniem się wilgoci w kurzu i innych zanieczyszczeniach nagromadzonych w filtrze kabinowym,
- zapach stęchlizny wydobywający się z kratek wentylacyjnych – pochodzi najczęściej z gnijących resztek organicznych zbierających się w filtrze,
- obniżona wydajność nawiewu – spowodowana zmniejszeniem przepustowości zapchanego filtra przeciwpyłkowego. Długo niewymieniany, zanieczyszczony filtr kabinowy przepuszcza cztery razy mniej powietrza niż nowy.
Filtr kabinowy a filtr powietrza – jaka jest różnica?
Filtr kabinowy zabezpiecza kierowcę i pasażerów przed alergiami, nieprzyjemnym zapachem czy kurzem. Filtr powietrza działa jak sito, które z czasem, pod wpływem gromadzącym się na nim zanieczyszczeń, zapycha się. Wówczas element ten przestaje pełnić swoje funkcje, co z kolei skutkuje tym, iż wraz z powietrzem do silnika dostają się różnego rodzaju zabrudzenia. Chociaż zazwyczaj są to niewielkie drobinki kurzu czy pyłu, mogą one wyrządzić wiele szkód naszemu silnikowi, stąd też tak istotną kwestią jest regularne wymieniania filtra. Filtr powietrza ma za zadanie zabezpieczyć silnik przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń. To właśnie gruntowne oczyszczanie powietrza przed wprowadzeniem go do komór spalania, umożliwia prawidłową pracę silnika i wysoką trwałość pracujących elementów.
Kiedy należy wymienić filtr powietrza
Podstawowym elementem eksploatacyjnym samochodu jest filtr powietrza. To płuca samochodu. Jego zadaniem jest wychwytywanie kurzu, drobin piasku oraz zanieczyszczeń, które znajdują się w powietrzu. Dzięki niemu drobiny nie dostają się do silnika oraz kabiny auta.
Producenci filtrów podają różne przebiegi, po których należy bezzwłocznie wymienić. Średnio wartości wahają się od 20-40 tysięcy km. Jednak wymianę warto wykonywać częściej, przynajmniej raz do roku lub po przejechaniu ok. 15 do 20 tysięcy km.
Czy konieczna jest wymiana filtra powietrza?
Zapchany filtr powietrza może być przyczyną takich problemów jak zwiększone zużycia paliwa czy spadek mocy silnika (na skutek zbyt małej ilości tlenu dostarczanego do motoru). W skrajnych przypadkach brak filtra może przyczynić się do mechanicznego uszkodzenia silnika.
Filtr powietrza objawy
Główne objawy świadczące o tym, że filtr powietrza w naszym samochodzie może być zapchany:
- spadek mocy silnika – silnik jest mniej dynamiczny, potrzebuje więcej czasu, aby uzyskać maksymalny moment obrotowy,
- wzrost spalania paliwa,
- nieprzyjemny zapach wydobywający się spod maski, a niekiedy przedostający się do wnętrza samochodu,
- zanieczyszczony filtr powietrza powoduje, że do silnika zaczynają przedostawać się zanieczyszczenia, co prowadzi do szybszego zużycia elementów ciernych silnika.
Rodzaje filtrów powietrza
- Filtry mokre – nasączone olejem, który ma za zadanie zatrzymywać zanieczyszczenia przedostające się do silnika.
- Filtry suche (papierowe) – są one znacznie popularniejsze, zapewniają prawie stuprocentową ochronę. Podstawą ich konstrukcji jest specjalny papier mikroporowaty ułożony w sposób harmonijkowy nasączony specjalnymi substancjami.